Tandem językowy to nie tylko atrakcyjna i innowacyjna forma nauki języka obcego, ale także szansa rozwoju wielu kompetencji społecznych i interkulturowych.
Projekt międzynarodowy Tandem był realizowany przez 6 lat przez dwa ośrodki kształcenia językowego - Studium Języków Obcych Politechniki Wrocławskiej i ZLB – Language Center Hochschule Hannover, wpisał się w projekty Summer School i obejmował wymianę studentów obu uczelni. Projekt odbywał się we Wrocławiu (trzykrotnie gościliśmy grupy studentów z Hochschule Hannover wraz z wykładowcami) oraz w Hanowerze (na trzy edycje projektu zostaliśmy zaproszeni do Hanoweru). W projekcie wzięło udział prawie 200 studentów polskich i niemieckich. Program wymiany obejmował intensywny tygodniowy kurs języka niemieckiego na poziomie B1+ dla studentów polskich, kurs języka polskiego na poziomie A1 i na poziomie zaawansowanym dla studentów niemieckich oraz realizację polsko-niemieckiego projektu tandemowego. Wszystkie kursy były prowadzone przez native speakerów, wykładowców uczelni. W ramach popołudniowych, kilkugodzinnych zajęć tandemowych, studenci uczyli się skutecznej pracy w tandemach i w grupach, a na zakończenie projektu prezentowali w języku obcym wymierne efekty swojej pracy. Formy pracy aktywizowały wszystkich uczestników projektu.
Przykładowe realizacje zadań tandemowych to
- wydanie dwujęzycznej gazetki WROHAN (prace redakcyjne, tłumaczenia tekstów w tandemach), - nagranie dwujęzycznej audycji Hörspiel pt.: „Ironie des Schicksals” (tworzenie scenariusza, pisanie i odgrywanie ról, profesjonalne nagrania we współpracy z dziennikarzem radiowym), - prezentacje projektu "(Un)vergessen in Wrocław und in Hannover " dotyczącego historii i rozwoju miast partnerskich - Wrocławia i Hanoweru, - stworzenie koncepcji firm międzynarodowych - simulation globale (profil firmy, produkty, struktura przedsiębiorstwa, strona internetowa, reklama, zarządzanie, rekrutacja pracowników, rozwiązywanie problemów, przejmowanie ról i odgrywanie scenek biznesowych).
Zagwarantowaliśmy wszystkim uczestnikom bogaty, integracyjny program dodatkowy, w tym gry językowe, zabawy tandemowe przy poznawaniu Campusu uczelni i zwiedzanie miasta partnerskiego. Projekty tandemowe doskonale rozwijają ideę uczenia się od siebie wzajemnie, uzupełniają proces dydaktyczny, ale w szkolnictwie wyższym są bardzo rzadko realizowane ze względu na trudności w znalezieniu uczelni partnerskich i nakład pracy związany z przygotowaniem takiego wydarzenia. Projekt tandemowy to efektywna i bardzo atrakcyjna forma komunikacji językowej. Zanurzenie w język i kulturę w sposób bezpośredni pokazuje przydatność języka obcego, wzmacnia motywację do nauki oraz uczy współpracy, wzajemnego szacunku, tolerancji i zrozumienia. Dodatkową zaletą projektu są społeczny i socjalny aspekt tego przedsięwzięcia. Projekt był bezpłatny dla wszystkich studentów (dzięki wsparciu fundacji Deutsch - polnisches Jugendwerk - w pierwszych 2 latach i Ministerstwa Dolnej Saksonii przy kolejnych realizacjach). Duża grupa młodzieży z obydwu uczelni po raz pierwszy współpracowała z natywnymi użytkownikami języka niemieckiego i polskiego. Na podstawie wniosków z ankiety ewaluacyjnej, przeprowadzanej na zakończenie każdej edycji projektu zarówno przez stronę polską jak i niemiecką, przyjęliśmy rekomendację rozwoju projektu i dalszej integracji międzynarodowej środowiska akademickiego. Wypowiedzi studentów i ich entuzjastyczne opinie o projekcie, były przesłanką do dalszej współpracy SJO z Hochschule Hannover. Projekt ma wartość dydaktyczną i pozadydaktyczną oraz istotny wpływ na zapobieganie postawom ksenofobicznym w środowisku akademickim. Kompetencje interkulturowe, jakie studenci mieli okazje nabyć w sposób praktyczny, będą miały dla nich znaczenie nie tylko w życiu osobistym, ale także zawodowym, co będzie budowało lepsze relacje dobrosąsiedzkie i podejmowanie w przyszłości inicjatyw na rzecz współpracy naukowej, kulturalnej i ekonomicznej.