Ocenianie i weryfikacja osiągniętych efektów uczenia się na studiach niestacjonarnych
na lektoratach A1, A2, B2.1, B2.2 oraz B2+ w SJO Politechniki Wrocławskiej
Zasady weryfikacjiosiągniecia efektów uczenia się na lektoratach obowiązują niezależnie od formy prowadzenia zajęć dydaktycznych. Te same zasady mają zastosowanie przy prowadzeniu zajęć dydaktycznych w formie tradycyjnej (stacjonarnej), zdalnej i mieszanej.
Prowadzący zajęcia, podczas pierwszych zajęć w semestrze (cyklu dydaktycznym) informuje studentów o:
1. szczegółowych zasadach zaliczenia przedmiotu,
2. zasadach uczęszczania na zajęcia, w tym limicie dopuszczalnych nieobecności oraz sposobie ich odrabiania (nieobecności studenta ponad limit dopuszczalnych nieobecności mogą stanowić podstawę niezaliczenia przedmiotu lektoratu),
3. formach, trybie i zasadach weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się,
4. zasadach informowania o ocenach oraz planowanych terminach godzin konsultacji.
Zaliczenie lektoratu polega na weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zgodnie z Kartą Przedmiotu. Zaliczenie lektoratu kończy się wystawieniem oceny końcowej na podstawie wyników weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się przeprowadzonych w trakcie realizacji zajęć. Student jest zobowiązany do zaliczenia lektoratu realizowanego w danym cyklu dydaktycznym w okresie do dnia rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej tego semestru (cyklu dydaktycznego).
W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy studenta w trakcie weryfikacji efektów uczenia się prowadzący zajęcia może skierować sprawę, za pośrednictwem dyrektora studium, do komisji dyscyplinarnej ds. studentów.
Ocenianie osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:
Minimalny próg zaliczenia każdego lektoratu: 55%.
Ocena osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się jest średnią arytmetyczną z procentów uzyskanych z poszczególnych elementów podlegających ocenie, przeliczaną według podanej skali:
Wartość w procentach |
Ocena słownie |
Ocena |
- |
celujący |
5,5 |
90,00 – 100 |
bardzo dobry |
5,0 |
81,00 – 89,99 |
dobry plus |
4,5 |
72,00 – 80,99 |
dobry |
4,0 |
63,00 – 71,99 |
dostateczny plus |
3,5 |
55,00 – 62,99 |
dostateczny |
3,0 |
0 – 54,99 |
niedostateczny |
2,0 |
Ocenę „celujący” (5,5) otrzymuje student, który podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się wykazał się wiedzą lub umiejętnościami znacznie wykraczającymi poza zakres przewidziany w programie nauczania i spełnił szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu.
Prowadzący zajęcia udostępnia studentom wyniki weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się niezwłocznie po dokonaniu ich oceny i umożliwia studentowi, na jego wniosek, wgląd do jego ocenianych prac.
Prowadzący jest zobowiązany do wystawienia i wpisania ocen końcowych z lektoratu w systemie teleinformatycznym, w terminie nie późniejszym niż 3 dni robocze od ostatniego terminu weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, jednak nie później niż w pierwszym dniu roboczym po zakończeniu sesji egzaminacyjnej.
Po wystawieniu oceny w systemie teleinformatycznym student może, w terminie dwóch dni roboczych od jej wystawienia, zgłosić reklamację do prowadzącego za pośrednictwem uczelnianej poczty elektronicznej. Prowadzący w terminie dwóch dni roboczych od zgłoszenia reklamacji dokonuje ewentualnej korekty oceny.
Weryfikacja stopnia osiągnięcia efektów uczenia się
POZIOM B2 (I stopień studiów niestacjonarnych)
Lektorat B2.1
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie B2.1 opiera się na ocenie przez lektora:
1) pracy wykonanej na zajęciach (pracy indywidualnej, w parach lub zespołach; wypowiedzi
w formie pisemnej i/lub ustnej); ocenie podlegają działania językowe prowadzące do skutecznej komunikacji w języku obcym (w szczególności sprawdzana jest umiejętność mówienia i słuchania ze zrozumieniem), a także zaangażowanie, systematyczność, wysiłek wkładany w rozwój umiejętności językowych oraz jakość wykonanych zadań ;
2) pracy indywidualnej studenta w oparciu o materiały obejmujące język specjalistyczny charakterystyczny dla studiowanej dziedziny; ocenie podlega umiejętność skutecznego wykorzystania ujętych w materiałach informacji, struktur gramatycznych oraz słownictwa specjalistycznego, sprawdzana w formie pisemnej lub ustnej;
3) pracy z tekstem specjalistycznym powiązanym ze studiowaną dziedziną; ocenie podlegają umiejętność rozumienia ogólnego przekazu tekstu, informacji szczegółowych, kluczowych słów/zwrotów, konstrukcji gramatycznych, parafrazowanie zawartych w tekście informacji oraz przygotowanie i przedstawienie ustnego lub pisemnego streszczenia tekstu;
4) testu sprawdzającego zagadnienia leksykalno-gramatyczne zgodne z programem.
Na koniec kursu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech równoważnych części:
1. 25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
2. 25% oceny końcowej za pracę indywidualną
3. 25% oceny końcowej za pracę z tekstem specjalistycznym
4. 25% oceny końcowej z testu
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
Lektorat B2.2
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie B2.2 opiera się na ocenie przez lektora:
1) pracy wykonanej na zajęciach (pracy indywidualnej, w parach lub zespołach; wypowiedzi w formie pisemnej i/lub ustnej); ocenie podlegają działania językowe prowadzące do skutecznej komunikacji w języku obcym (w szczególności sprawdzana jest umiejętność mówienia i słuchania ze zrozumieniem), a także zaangażowanie, systematyczność, wysiłek wkładany w rozwój umiejętności językowych oraz jakość wykonanych zadań;
2) pracy indywidualnej studenta w oparciu o materiały obejmujące język specjalistyczny charakterystyczny dla studiowanej dziedziny; ocenie podlega umiejętność skutecznego wykorzystania ujętych w materiałach informacji, struktur gramatycznych oraz słownictwa specjalistycznego, sprawdzana w formie pisemnej;
3) wygłoszonej prezentacji powiązanej tematycznie ze studiowaną dziedziną; ocenie podlegają takie elementy, jak np. struktura prezentacji, wykonanie zadania, organizacja wypowiedzi, poprawność językowa (gramatyka, leksyka, wymowa i intonacja), bogactwo języka (różnorodność użytego słownictwa i zastosowanych struktur gramatycznych);
4) testu końcowego sprawdzającego umiejętności językowe (rozumienie tekstu słuchanego i czytanego) oraz zagadnienia leksykalno-gramatyczne zgodne z programem;
Na koniec kursu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech części:
1. 25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
2. 25% oceny końcowej za pracę indywidualną
3. 25% oceny końcowej za wygłoszoną prezentację
4. 25% oceny końcowej z testu końcowego
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
POZIOM A1 lub A2 (II stopień studiów niestacjonarnych)
Lektorat A1
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie B2.2 opiera się na ocenie przez lektora:
1) pracy wykonanej na zajęciach (np. pracy w parach, zespołach, wypowiedzi w formie pisemnej i/lub ustnej);
2) wykonanych prac domowych (np. krótkiej wypowiedzi pisemnej i/lub ustnej; w formie krótkiej autoprezentacji oraz na zadany temat zgodnie z programem nauczania; wykonania ćwiczeń gramatyczno-leksykalnych)
3) prac kontrolnych w semestrze (minimum 1 pracy kontrolnej – test, kolokwium, sprawdzian, kartkówka);
4) semestralnego testu końcowego sprawdzającego ćwiczone na zajęciach i samodzielnie w domu działania językowe zgodnie z programem realizowanego kursu.
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów. Minimalny próg zaliczenia lektoratu: 55%
Na koniec kursu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech równoważnych części:
1. 25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
2. 25% oceny końcowej za wykonane prace domowe
3. 25% oceny końcowej z prac kontrolnych
4. 25% oceny końcowej z testu końcowego
Lektorat A2
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie A2 opiera się na ocenie przez lektora:
1) pracy wykonanej na zajęciach (np. pracy w parach, zespołach, i wypowiedzi w formie pisemnej i/lub ustnej);
2) wykonanych prac domowych (np. krótkiej wypowiedzi pisemnej i/lub ustnej; w formie krótkiej autoprezentacji oraz na zadany temat zgodnie z programem nauczania; wykonania ćwiczeń gramatyczno-leksykalnych)
3) prac kontrolnych (minimum 1 pracy kontrolnej w semestrze – test, kolokwium, sprawdzian, kartkówka);
4) semestralnego testu końcowego sprawdzającego ćwiczone na zajęciach i samodzielnie w domu działania językowe zgodnie z programem realizowanego kursu.
Na koniec lektoratu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech równoważnych części:
1. 25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
2. 25% oceny końcowej za wykonane prace domowe
3. 25% oceny końcowej z prac kontrolnych
4. 25% oceny końcowej z testu końcowego
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
POZIOM B2+ (II stopień studiów niestacjonarnych)
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się na lektoracie B2+ opiera się na ocenie przez lektora:
1) pracy wykonanej przez studenta (pracy indywidualnej, pracy w parach, w grupach, udziału w dyskusji); ocenie podlega skuteczność komunikacyjna i umiejętność wzięcia udziału w wielu formach interakcji, odnoszących się do środowiska zawodowego typowego dla absolwentów uczelni technicznych;
2) testu końcowego sprawdzającego zagadnienia leksykalno-gramatyczne zgodne z programem.
Na koniec kursu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z dwóch równoważnych części:
1. 50% oceny końcowej z pracy wykonanej przez studenta
2. 50% oceny końcowej z testu końcowego
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
Data aktualizacji: 19.09.2023
Data zaopiniowania przez Radę Studium: 27.09.2023