Projekt Deutsch ist ein Plus 2018/19
W semestrze zimowym 2018/19 w ramach projektu „Deutsch ist ein Plus” w zajęciach języka niemieckiego na poziomie A1+ i A2 uczestniczyło w sumie 32 studentów ( w każdej grupie 16 uczestników).
Zajęcia grupy A1+ odbywały się we wtorki w godz. 18.45-20.15, w bud. H4 w sali 416 oraz w czwartki w godz. 18.45-20.15, w bud. H4 w sali 106. Grupa A2 miała zajęcia w poniedziałki i środy w godz. 18.45-20.15 w bud. H4, w sali 411. Zajęcia grupy A1+ prowadzone były przez mgr Marię Gargę oraz mgr Annę Kanię, a zajęcia grupy A2 prowadził mgr Krzysztof Rzemiński.
Podczas zajęć zostały osiągnięte zakładane cele i został zrealizowany zaplanowany program.
W grupie na poziomie A1+ podczas zajęć studenci poznali podstawowe słownictwo i podstawowe struktury gramatyczne w zakresie tematów życia codziennego i zawodowego (nazywania osób, miejsc, czynności, relacji międzyludzkich, zainteresowań, wyrażania podstawowej charakterystyki, usytuowania czynności i wydarzeń w czasie) oraz zdobyli podstawową wiedzę na temat zachowań socjokulturowych.
W grupie na poziomie A2 podczas kursu studenci rozwinęli podstawowe słownictwo i podstawowe struktury gramatyczne w zakresie tematów życia zawodowego (opis zawodów, urządzeń, systemów, miejsc, relacji międzyludzkich, wyrażania krótkiej charakterystyki, usytuowania czynności i wydarzeń w czasie) oraz rozszerzyli kompetencje społeczne i umiejętności uczenia się.
W semestrze letnim 2018/19 zajęcia grupy A2 odbywały się we wtorki w godz. 18.45-20.15, w bud. H4 w sali 416 oraz w czwartki w godz. 18.45-20.15, w bud. H4 w sali 106. Grupa B1 miała zajęcia w poniedziałki i środy w godz. 18.45-20.15 w bud. H4, w salach 106 i 411. Zajęcia grupy A2 prowadzone były przez mgr Marię Gargę oraz mgr Annę Kanię, a zajęcia grupy B1 prowadził mgr Krzysztof Rzemiński. Początkowo w zajęciach uczestniczyło w sumie 32 studentów. Z powodów losowych 2 osoby z grupy A2 nie ukończyły kursu.
W czasie zajęć osiągnięto zakładane cele i zrealizowano program.
Studenci uczestniczący na zajęcia na poziomie A2, podobnie jak grupa na tym samym poziomie w semestrze zimowym, rozwinęli podstawowe słownictwo i podstawowe struktury gramatyczne w zakresie tematów życia zawodowego (nazywania osób, miejsc, czynności, relacji międzyludzkich, zainteresowań, wyrażania podstawowej charakterystyki, usytuowania czynności i wydarzeń w czasie) oraz zdobyli podstawową wiedzę na temat zachowań socjokulturowych.
W grupie na poziomie B1 studenci kontynuowali kształcenie umiejętności językowych w zakresie mówienia, czytania, słuchania i pisania. Rozwijali umiejętności komunikowania się w zakresie ogólnych zagadnień związanych ze środowiskiem pracy np. struktura firmy, warunki pracy, sytuacja rynkowa. Rozwijali umiejętności prowadzenia komunikacji w firmie i z klientem. Doskonalone były umiejętności opisywania sytuacji i zdarzeń (np. maile), przekazywania w formie pisemnej informacji dotyczących spraw z życia zawodowego oraz wypełniania formularzy.
W semestrze letnim odbyły się spotkania studentów z przedstawicielami firmy Capgemini. Została przeprowadzona przykładowa rekrutacja sprawdzająca znajomość języka niemieckiego. W grupie B1 studenci zaprezentowali wysoki poziom językowy oraz bardzo dobre przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Przeprowadzona została również rozmowa kwalifikacyjna z języka niemieckiego w grupie A2. Studenci również zaprezentowali odpowiedni poziom językowy i bardzo dobre przygotowanie.
W semestrze letnim studenci zostali zaproszeni na spotkanie informacyjne do siedziby firmy Capgemini we Wrocławiu. Spotkanie przebiegło w przyjaznej atmosferze. Uczestnicy kursów uzyskali wiele ważnych informacji dot. działalności firmy, możliwości odbywania praktyk oraz zatrudnienia. Studenci zarówno z grupy B1 jak i A2 wzięli również udział w „speed recruitingu”. W czerwcu wśród uczestników kursów została przeprowadzona ankieta, sprawdzająca poziom zadowolenia z przeprowadzonych zajęć.
Wnioski:
Projekt przyniósł bardzo duże korzyści studentom Politechniki Wrocławskiej. Rozszerzyli swoje umiejętności językowe z zakresu języka niemieckiego specjalistycznego z elementami IT. Kształcili umiejętności językowe w zakresie mówienia, słuchania, pisania i czytania. Korzystali z autorskich materiałów dydaktycznych opartych na autentycznych materiałach z dziedziny IT. Mieli możliwość zapoznania się z ofertą firmy Capgemini w zakresie jej działalności, oferowanych praktyk oraz pracy. Mieli bardzo dogodne warunki, aby wziąć udział w rekrutacji sprawdzającej znajomość języka niemieckiego oraz w speed recruitingu, w czasie którego sprawdzano wiedzę z zakresu tematów zawodowych.
Kursy cieszą się uznaniem wśród studentów. Pojawiają się już zapytania, czy kursy będą organizowane w przyszłym roku akademickim.