Projekt „Senior” - kontynuacja
Cele
Celem projektu od początku jest pro-edukacyjna aktywizacja środowiska seniorów naszej Uczelni, zwłaszcza w zakresie nauki języka obcego (zgodnie z zapotrzebowaniem - głównie języka angielskiego), jak również poszerzenia wiedzy o kulturze Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz innych krajów.
Swoimi działaniami chcemy wpisywać się w proces kształcenia ustawicznego, ale także odpowiadać na szerzej rozumiane potrzeby naszych seniorów, zwłaszcza w zakresie aktywizacji i przeciwdziałania wykluczeniom.
Program
Program obejmuje organizowanie planowanych prelekcji i spotkań tematycznych w różnym zakresie. Jednak jego trzonem i główną ideą jest regularny i kompleksowy kurs języka obcego (angielskiego).
Program kursu został dostosowany do potrzeb i możliwości seniorów tak, aby mógł przynieść jego uczestnikom jak najwięcej korzyści językowych, jak również przyjemności.
Zajęcia zostały wzbogacone o elementy kultury, wspólne śpiewanie piosenek, „podróże” do ciekawych miejsc.
Realizacja
Projekt „Senior” od początku jest realizowany w jednej, tej samej grupie kursantów.
Zajęcia prowadzone są wolontaryjnie przez tych samych wykładowców, w tym autorkę projektu. Grupa, prowadzona od 2015 roku, zdążyła się zżyć, a nawet zaprzyjaźnić.
Z oczywistych powodów, jak przewidziano w projekcie, jest to grupa mieszana pod względem poziomu i umiejętności językowych uczestników.
Między innymi dlatego, ale nie tylko, pomysłodawca projektu pomyślał każdą lekcję prowadzoną w jednej grupie przez dwóch lektorów jednocześnie.
Taka forma zajęć umożliwia dostosowanie nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości kursantów dając im szansę na lepsze przyswojenie, poszerzenie i utrwalenie umiejętności językowych. Wartością dodaną jest większe poczucie wspólnoty grupy oraz bezpieczeństwa jej uczestników w procesie przyswajania języka obcego, a co za tym idzie – wiary we własny sukces. Ma to duże znaczenie w przypadku, dość wymagającej przecież, grupy seniorów-pracowników wyższej uczelni. Jest ważne dla mniej zaawansowanych kursantów, a w tej konkretnej grupie było szczególnie istotne dla tych, którzy zaczynali naukę języka angielskiego od początku i musieli szybko nadrabiać zaległości.
Kolejny już semestr prowadzonych zajęć i uzyskiwane efekty, naprawdę dobre, w pełni potwierdzają zasadność tego rozwiązania.
W przeprowadzonych ankietach, kursanci entuzjastycznie wypowiadali się o prowadzonych zajęciach podkreślając dobre rezultaty nauki i miłą atmosferę zajęć. Pisali, że dużo się nauczyli jednocześnie z przyjemnością spędzając wspólnie czas. Dziękowali za „ciekawe, motywujące” zajęcia, za to, że „wreszcie zaczynają mówić”, a nawet za „możliwość poznania ciekawych ludzi” i „prosili o jeszcze”, o kontynuację.
Lektorom, prowadzącym ten kurs w grupie senioralnej, szczególną satysfakcję sprawia fakt, że zarówno osoby już trochę zaawansowane, jak i początkujące, które znalazły się w jednej grupie, mogą czerpać dla siebie korzyści, przyswajać nowe i utrwalać już nabyte umiejętności, jednocześnie dobrze się razem bawiąc. Cieszą widoczne efekty – gdy nasi kursanci, na początku bezradni, w miarę postępu nauki języka stają się coraz bardziej sprawni w komunikowaniu się.
Również istotną wartością jest widoczna konsolidacja i solidarność grupy, której członkowie, znający własne ograniczenia i możliwości, pomagają sobie nawzajem w razie potrzeby.
Pod kierunkiem lektorów, mocniejsi językowo kursanci chętnie i efektywnie służą pomocą trochę słabszym, mniej zaawansowanym kolegom.
Terminy dotychczasowej realizacji
Semestr letni 2014/2015
Semestr zimowy 2015/2016
Semestr letni 2015/2016
Semestr zimowy 2016/2017
Semestr letni 2016/2017
Semestr zimowy 2017/2018 – w kontynuacji
Zajęcia od początku są całkowicie nieodpłatne dla uczestników kursu i nie są finansowane przez Uczelnię. Lektorat, prowadzony wolontaryjnie, ochotniczo i nieodpłatnie, przez dwie lektorki, realizowany jest w trybie:
1 spotkanie 2godzinne w tygodniu.
Perspektywy
Planowane jest rozszerzenie oferty projektu „Senior” nie tylko o nowe kursy językowe, ale także o inne warsztaty oraz pro-edukacyjne działania, w tym zapobiegające wykluczeniom, dedykowane seniorom naszej Uczelni.
Obecnie trwają prace nad projektem nowej oferty.
Sprawozdanie opracowała dr Maria Zwiefka - autorka projektu.