Zasady weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się na lektoratach obowiązują niezależnie od formy prowadzenia zajęć dydaktycznych. Te same zasady mają zastosowanie przy prowadzeniu zajęć dydaktycznych w formie tradycyjnej (stacjonarnej), zdalnej i mieszanej.
Prowadzący zajęcia, podczas pierwszych zajęć w semestrze (cyklu dydaktycznym) informuje studentów o:
1. szczegółowych zasadach zaliczenia przedmiotu,
2. zasadach uczęszczania na zajęcia, w tym limicie dopuszczalnych nieobecności oraz sposobie ich odrabiania (nieobecności studenta ponad limit dopuszczalnych nieobecności mogą stanowić podstawę niezaliczenia przedmiotu lektoratu),
3. formach, trybie i zasadach weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się,
4. zasadach informowania o ocenach oraz planowanych terminach godzin konsultacji.
Zaliczenie lektoratu polega na weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zgodnie z Kartą Przedmiotu. Zaliczenie lektoratu kończy się wystawieniem oceny końcowej na podstawie wyników weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się przeprowadzonych w trakcie realizacji zajęć. Student jest zobowiązany do zaliczenia lektoratu realizowanego w danym cyklu dydaktycznym w okresie do dnia rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej tego semestru (cyklu dydaktycznego).
W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy studenta w trakcie weryfikacji efektów uczenia się prowadzący zajęcia może skierować sprawę, za pośrednictwem dyrektora studium, do komisji dyscyplinarnej ds. studentów.
I. Weryfikacja stopnia osiągnięcia efektów uczenia się
Lektorat B2.1/C1.1
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie B2.1/C1.1 opiera się na ocenie przez lektora:
1. pracy wykonanej na zajęciach (pracy indywidualnej, w parach lub zespołach; wypowiedzi
w formie pisemnej i/lub ustnej); ocenie podlegają działania językowe prowadzące do skutecznej komunikacji w języku obcym (w szczególności sprawdzana jest umiejętność mówienia i słuchania ze zrozumieniem), a także zaangażowanie, systematyczność, wysiłek wkładany w rozwój umiejętności językowych oraz jakość wykonanych zadań;
2. pracy indywidualnej studenta w oparciu o materiały obejmujące język specjalistyczny charakterystyczny dla studiowanej dziedziny; ocenie podlega umiejętność skutecznego wykorzystania ujętych w materiałach informacji, struktur gramatycznych oraz słownictwa specjalistycznego, sprawdzana w formie pisemnej lub ustnej;
3. pracy z tekstem specjalistycznym powiązanym ze studiowaną dziedziną; ocenie podlegają umiejętność rozumienia ogólnego przekazu tekstu, informacji szczegółowych, kluczowych słów/zwrotów, konstrukcji gramatycznych, parafrazowanie zawartych w tekście informacji oraz przygotowanie i przedstawienie ustnego lub pisemnego streszczenia tekstu;
4. testu sprawdzającego zagadnienia leksykalno-gramatyczne zgodne z programem.
Na koniec lektoratu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech równoważnych części:
1. 25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
2. 25% oceny końcowej za pracę indywidualną
3. 25% oceny końcowej za pracę z tekstem specjalistycznym
4. 25% oceny końcowej z testu
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
Lektorat B2.2/C1.2
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie B2.2/C1.2 opiera się na ocenie przez lektora:
1. pracy wykonanej na zajęciach (pracy indywidualnej, w parach lub zespołach; wypowiedzi w formie pisemnej i/lub ustnej); ocenie podlegają działania językowe prowadzące do skutecznej komunikacji w języku obcym (w szczególności sprawdzana jest umiejętność mówienia i słuchania ze zrozumieniem), a także zaangażowanie, systematyczność, wysiłek wkładany w rozwój umiejętności językowych oraz jakość wykonanych zadań;
2. pracy indywidualnej studenta w oparciu o materiały obejmujące język specjalistyczny charakterystyczny dla studiowanej dziedziny; ocenie podlega umiejętność skutecznego wykorzystania ujętych w materiałach informacji, struktur gramatycznych oraz słownictwa specjalistycznego, sprawdzana w formie pisemnej;
3. wygłoszonej prezentacji powiązanej tematycznie ze studiowaną dziedziną ; ocenie podlegają takie elementy, jak np. struktura prezentacji, wykonanie zadania, organizacja wypowiedzi, poprawność językowa (gramatyka, leksyka, wymowa i intonacja), bogactwo języka (różnorodność użytego słownictwa i zastosowanych struktur gramatycznych);
4. testu końcowego sprawdzającego umiejętności językowe (rozumienie tekstu słuchanego i czytanego) oraz opanowanie zagadnień leksykalno-gramatycznych zgodnych z programem.
Na koniec lektoratu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech części:
1. 25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
2. 25% oceny końcowej za pracę indywidualną
3. 25% oceny końcowej za wygłoszoną prezentację
4. 25% oceny końcowej z testu końcowego
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
Lektorat B2+/C1+
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się na lektoracie B2+/C1+ opiera się na ocenie przez lektora:
1. pracy wykonanej przez studenta (pracy indywidualnej, pracy w parach, w grupach, udziału w dyskusji); ocenie podlega skuteczność komunikacyjna i umiejętność wzięcia udziału w wielu formach interakcji, odnoszących się do środowiska zawodowego typowego dla absolwentów uczelni technicznych;
- testu końcowegosprawdzającego opanowanie zagadnień leksykalno-gramatycznych zgodnych z programem.
Na koniec lektoratu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z dwóch równoważnych części:
1. 50% oceny końcowej z pracy wykonanej przez studenta
2. 50% oceny końcowej z testu końcowego
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
II. Ocenianie osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się
Minimalny próg zaliczenia każdego lektoratu: 55%.
Ocena osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się jest średnią arytmetyczną z procentów uzyskanych z poszczególnych elementów podlegających ocenie, przeliczaną według podanej skali:
Wartość w procentach |
Ocena słownie |
Ocena |
- |
celujący |
5,5 |
90,00 – 100 |
bardzo dobry |
5,0 |
81,00 – 89,99 |
dobry plus |
4,5 |
72,00 – 80,99 |
dobry |
4,0 |
63,00 – 71,99 |
dostateczny plus |
3,5 |
55,00 – 62,99 |
dostateczny |
3,0 |
0 – 54,99 |
niedostateczny |
2,0 |
Ocenę „celujący” (5,5) otrzymuje student, który podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się wykazał się wiedzą lub umiejętnościami znacznie wykraczającymi poza zakres przewidziany w programie nauczania i spełnił szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu określone przez prowadzącego.
Prowadzący zajęcia udostępnia studentom wyniki weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się niezwłocznie po dokonaniu ich oceny i umożliwia studentowi, na jego wniosek, wgląd do jego ocenianych prac.
Prowadzący jest zobowiązany do wystawienia i wpisania ocen końcowych z lektoratu w systemie teleinformatycznym, w terminie nie późniejszym niż 3 dni robocze od ostatniego terminu weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, jednak nie później niż w pierwszym dniu roboczym po zakończeniu sesji egzaminacyjnej.
Po wystawieniu oceny w systemie teleinformatycznym student może, w terminie dwóch dni roboczych od jej wystawienia, zgłosić reklamację do prowadzącego za pośrednictwem uczelnianej poczty elektronicznej. Prowadzący w terminie dwóch dni roboczych od zgłoszenia reklamacji dokonuje ewentualnej korekty oceny.
Data aktualizacji:18.09.2023
Zaopiniowane przez Radę Studium w dniu 27.09.2023