Weryfikacja oraz ocenianie osiągniętych efektów uczenia się na lektoratach od B2.1 do C1+ w Studium Języków Obcych (SJO) Politechniki Wrocławskiej dla studentów rozpoczynających kształcenie od roku akademickiego 2025/2026
I. Ogólne zasady realizacji i zaliczania
- Zasady realizacji lektoratów obowiązują niezależnie od formy prowadzenia zajęć dydaktycznych (stacjonarnej, zdalnej lub mieszanej).
- Prowadzący na pierwszych zajęciach w semestrze (cyklu dydaktycznym) informuje studentów o:
- szczegółowych zasadach zaliczania przedmiotu (indywidualne i ogólne SJO),
- zasadach uczęszczania na zajęcia, w tym limicie dopuszczalnych nieobecności na zajęciach (nie dotyczy kierunków standaryzowanych oraz zajęć na pierwszym etapie studiów stacjonarnych pierwszego stopnia), trybie usprawiedliwiania nieobecności oraz sposobie ich odrabiania,
- formie, trybie i zasadach weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, w tym ewentualnych warunkach dopuszczenia do egzaminu (jeżeli dotyczy),
- zasadach informowania o ocenach cząstkowych i ocenie końcowej,
- planowanych terminach godzin konsultacji publikując je w USOS i na stronie SJO.
Zasady zaliczenia przedmiotu pozostają niezmienione do końca realizacji lektoratu. Kryteria zaliczenia są sformułowane w sposób precyzyjny i niebudzący wątpliwości.
- Zaliczenie przedmiotu kończy się wystawieniem oceny końcowej z zaliczenia albo egzaminu. Ocena końcowa z lektoratu, dla którego program studiów nie przewiduje egzaminu, to znaczy kończącego się zaliczeniem, wystawiana jest na podstawie wyników weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się przeprowadzonych w trakcie realizacji zajęć (oceny cząstkowe). Każda ocena cząstkowa musi być pozytywna.
- Student ma prawo do dwukrotnego przystąpienia do weryfikacji efektów uczenia się i jest zobowiązany do zaliczenia lektoratu w okresie do dnia rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej tego semestru (cyklu dydaktycznego), przy czym drugi termin weryfikacji efektów uczenia się wyznacza się z co najmniej pięciodniowym odstępem. Prowadzący może w porozumieniu ze studentami ustalić drugi termin zaliczania przedmiotu w okresie do końca sesji egzaminacyjnej tego semestru. Przedmiot zaliczony w tym okresie uważa się za zaliczony w terminie.
- Student, który nie przystąpił do zaliczenia w żadnym z terminów lub nie został dopuszczony do zaliczenia z powodu niespełnienia warunków zaliczenia, otrzymuje ocenę „niedostateczny” (2.0).
- W przypadku nieobecności studenta w wyznaczonym terminie weryfikacji efektów uczenia się student zachowuje prawo do tego terminu jedynie pod warunkiem przyjęcia przez prowadzącego przedłożonego niezwłocznie usprawiedliwienia nieobecności. Usprawiedliwieniem nieobecności może być wyłącznie choroba istotne zdarzenie losowe.
- W przypadku przywrócenia terminu zaliczenia prowadzący umożliwia studentowi składanie zaliczenia w możliwie najbliższym terminie, nie wcześniej jednak niż następnego dnia od powiadomienia studenta. Weryfikacja efektów uczenia się może odbyć się w dniu powiadomienia studenta tylko za jego zgodą.
- W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy studenta w trakcie weryfikacji efektów uczenia się prowadzący może skierować sprawę, za pośrednictwem dyrektora SJO, do komisji dyscyplinarnej ds. studentów. Prowadzący może zweryfikować negatywnie zaliczany efekt uczenia się.
II. Weryfikacja stopnia osiągnięcia efektów uczenia się
Lektorat B2.1/C1.1
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie B2.1/C1.1 opiera się na ocenie przez lektora:
- pracy wykonanej na zajęciach - ocena działań językowych na zajęciach prowadzących do skutecznej komunikacji w języku obcym w środowisku akademickim i zawodowym;
- pracy projektowej - praca projektowa w zespołach interdyscyplinarnych (międzywydziałowych) obejmująca rekomendowane w karcie przedmiotu formy pracy (ustne i pisemne);
- pracy indywidualnej - ustna i/lub pisemna weryfikacja stopnia opanowania zagadnień obejmujących język specjalistyczny charakterystyczny dla studiowanej dziedziny przygotowanych i realizowanych indywidualnie w domu i na zajęciach;
- testu zaliczeniowego - test zaliczeniowy sprawdzający umiejętności językowe (rozumienie tekstu słuchanego i czytanego) oraz opanowanie zagadnień leksykalno-gramatycznych.
Na koniec lektoratu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech równoważnych części:
25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
25% oceny końcowej za pracę projektową
25% oceny końcowej za pracę indywidualną
25% oceny końcowej z testu zaliczeniowego.
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
Lektorat B2.2/C1.2
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się, bazujących na czterech umiejętnościach językowych, na lektoracie B2.2/C1.2 opiera się na ocenie przez lektora:
- pracy wykonanej na zajęciach - ocena działań językowych na zajęciach prowadzących do skutecznej komunikacji w języku obcym w środowisku akademickim i zawodowym;
- pracy projektowej - praca projektowa w zespołach interdyscyplinarnych (międzywydziałowych) obejmująca rekomendowane w karcie przedmiotu formy pracy (ustne i pisemne);
- indywidualnej prezentacji z uwzględnieniem języka specjalistycznego - wygłoszona indywidualna prezentacja powiązana tematycznie ze studiowaną dziedziną;
- testu zaliczeniowego - test zaliczeniowy sprawdzający umiejętności językowe (rozumienie tekstu słuchanego i czytanego) oraz opanowanie zagadnień leksykalno-gramatycznych.
Na koniec lektoratu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z czterech równoważnych części:
25% oceny końcowej za pracę wykonaną na zajęciach
25% oceny końcowej za pracę projektową
25% oceny końcowej za indywidualną prezentację z uwzględnieniem języka specjalistycznego
25% oceny końcowej z testu zaliczeniowego.
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
Lektorat B2+/C1+
Weryfikacja osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się na lektoracie B2+/C1+ opiera się na ocenie przez lektora:
- pracy studenta na zajęciach oraz przygotowanie do zajęć - ocenie podlega całokształt działań językowych prowadzących do skutecznej komunikacji w języku obcym w trakcie zajęć i umiejętność wzięcia udziału w wielu formach interakcji odnoszących się do środowiska zawodowego typowego dla absolwentów uczelni technicznych (np.: praca w parach, grupach, udział w dyskusji, praca z tekstem technicznym) oraz przygotowanie do zajęć - oceniane na podstawie np.: przygotowania map myśli, planu dyskusji, przygotowania argumentacji, streszczenia artykułu, sprawozdania;
- pracy projektowej związanej ze studiowanym kierunkiem – project based learning lub challenge based learning - ocenie podlega umiejętność wykorzystania odpowiednich środków językowych; umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym w wypowiedziach na tematy związane ze studiowanym kierunkiem (przedstawione jako, np.: portfolio, raport, infografika, plakat naukowy/informacyjny/ akademicki, prezentacja akademicka/ specjalistyczna związana ze studiowanym kierunkiem na podstawie metody project based learning lub challenge based learning).
Na koniec lektoratu student otrzymuje ocenę z zaliczenia, która składa się z dwóch równoważnych części:
50% oceny końcowej z pracy studenta na zajęciach oraz przygotowanie do zajęć
50% oceny końcowej z pracy projektowej związanej ze studiowanym kierunkiem – project based learning lub challenge based learning.
Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową, należy wykazać się wymiernymi osiągnięciami w każdym z ocenianych elementów.
III. Ocenianie osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się
Ocena osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się jest średnią arytmetyczną z punktów/procentów uzyskanych z poszczególnych elementów podlegających ocenie, przeliczoną według podanej skali:
Ocena słownie |
Ocena |
Ocena stopień opanowania wiedzy i umiejętności skala % |
bardzo dobry |
5.0 |
90-100% |
dobry plus |
4.5 |
80-89% |
dobry |
4.0 |
70-79% |
dostateczny plus |
3.5 |
60-69% |
dostateczny |
3.0 |
50-59% |
niedostateczny |
2.0 |
0-49% |
Minimalny próg zaliczenia każdego lektoratu: 50%.
Prowadzący zajęcia udostępnia studentom wyniki weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się niezwłocznie po dokonaniu ich oceny i umożliwia im, na wniosek studenta, wgląd do ich ocenionych prac.
W przypadku, gdy wynik warunkuje konieczność poddania się lub możliwość dopuszczenia do dodatkowej weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, prowadzący jest zobligowany do udostępnienia studentowi wyników i umożliwienia wglądu do jego ocenionych prac nie później niż na 3 dni przed terminem kolejnej weryfikacji.
Prowadzący jest zobowiązany do wystawienia i wpisania ocen końcowych z lektoratu w systemie teleinformatycznym, w terminie nie późniejszym niż 3 dni robocze od ostatniego terminu weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, jednak nie później niż w pierwszym dniu roboczym po zakończeniu sesji egzaminacyjnej.
Po wystawieniu oceny w systemie teleinformatycznym student może, w terminie dwóch dni roboczych od jej wystawienia, zgłosić reklamację do prowadzącego za pośrednictwem uczelnianej poczty elektronicznej. Prowadzący w terminie dwóch dni roboczych od zgłoszenia reklamacji dokonuje ewentualnej korekty oceny.