Logowanie

 

Studium Języków Obcych

rok akademicki 2019/2020

Projekt „Senior” - kontynuacja 2019/2020

Cele

Celem projektu od początku jest pro-edukacyjna aktywizacja środowiska seniorów naszej Uczelni, zwłaszcza w zakresie nauki języka obcego (zgodnie z obecnym zapotrzebowaniem - języka angielskiego), jak również poszerzenia wiedzy o kulturze Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz innych krajów.

Swoimi działaniami chcemy wpisywać się w proces kształcenia ustawicznego, ale także odpowiadać na szerzej rozumiane potrzeby naszych seniorów, zwłaszcza w zakresie aktywizacji i przeciwdziałania wykluczeniom.

Program

Program obejmuje organizowanie prelekcji i spotkań tematycznych w różnym zakresie.

Jednak jego trzonem i główną ideą pozostaje regularny i kompleksowy kurs języka obcego (angielskiego).

Program kursu został dostosowany do potrzeb i możliwości seniorów tak, aby mógł przynieść jego uczestnikom jak najwięcej korzyści językowych, jak również przyjemności.

Zajęcia zostały wzbogacone o elementy kultury, wspólne śpiewanie piosenek, „podróże” do ciekawych miejsc.

Realizacja

Projekt „Senior” od początku jest realizowany w jednej grupie kursantów, której trzon pozostaje ten sam, dochodzą też nowi uczestnicy.

Zajęcia  prowadzone są wolontaryjnie przez tych samych wykładowców, w tym autorkę projektu.

Po latach wspólnej nauki grupa zdążyła się zżyć, a nawet zaprzyjaźnić.

Z oczywistych powodów, jak przewidziano w projekcie, jest to grupa mieszana pod względem poziomu i umiejętności językowych uczestników.

Między innymi dlatego, ale nie tylko, pomysłodawca projektu pomyślał każdą lekcję prowadzoną w jednej grupie przez dwóch lektorów jednocześnie.

To autorskie i nowatorskie podejście do uczenia języka obcego zróżnicowanej grupy seniorów sprawdza się bardzo dobrze.

Taka forma zajęć umożliwia dostosowanie nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości kursantów, skupienie uwagi jednego z lektorów na tych, którzy potrzebują pomocy w danym momencie, np. wyjaśnienia nie w pełni zrozumiałego problemu w toku lekcji.

Takie personalne zaopiekowanie daje kursantom szansę na lepsze przyswojenie, poszerzenie i utrwalenie umiejętności językowych.

Wartością dodaną jest większe poczucie wspólnoty grupy oraz bezpieczeństwa jej uczestników w procesie przyswajania języka obcego, a co za tym idzie – wiary we własny sukces.

Ma to duże znaczenie w przypadku, dość wymagającej przecież, grupy seniorów-pracowników wyższej uczelni. Jest ważne dla mniej zaawansowanych kursantów, a w tej konkretnej „mieszanej”grupie było szczególnie istotne dla tych, którzy zaczynali naukę języka angielskiego od początku i musieli szybko nadrabiać zaległości, jak również uczestników, którzy dołączyli do naszej grupy już na późniejszym etapie nauki.

Cztery i pół roku (9 semestrów) przeprowadzonych zajęć, obecnie trwa 10 semestr kursu, uzyskane i wciąż uzyskiwane efekty, naprawdę dobre, w pełni potwierdzają zasadność tego rozwiązania.

W przeprowadzonych ankietach, kursanci entuzjastycznie wypowiadali się o prowadzonych zajęciach podkreślając dobre rezultaty nauki i miłą atmosferę zajęć. Pisali, że dużo się nauczyli jednocześnie z przyjemnością spędzając wspólnie czas. Dziękowali za „ciekawe, motywujące” zajęcia, za to, że „wreszcie zaczynają mówić”, a nawet za „możliwość poznania ciekawych ludzi” i „prosili o jeszcze”, o kontynuację.

Nam, lektorom prowadzącym ten kurs w grupie senioralnej, szczególną satysfakcję sprawia fakt, że zarówno osoby już trochę zaawansowane, jak i początkujące, które znalazły się w jednej grupie, mogą czerpać dla siebie korzyści, przyswajać nowe i utrwalać już nabyte umiejętności, jednocześnie dobrze się razem bawiąc. Cieszą widoczne efekty – gdy nasi kursanci, na początku bezradni, w miarę postępu nauki języka stają się coraz bardziej sprawni w komunikowaniu się.

Również istotną wartością jest widoczna konsolidacja i solidarność grupy, której członkowie, znający własne ograniczenia i możliwości, pomagają sobie nawzajem w razie potrzeby.

Pod kierunkiem lektorów, mocniejsi językowo kursanci chętnie i efektywnie służą pomocą trochę słabszym, mniej zaawansowanym kolegom.

Terminy dotychczasowej realizacji

Semestr letni 2014/2015

Semestr zimowy 2015/2016

Semestr letni 2015/2016

Semestr zimowy 2016/2017

Semestr letni 2016/2017

Semestr zimowy 2017/2018

Semestr letni 2017/2018

Semestr zimowy 2018/2019

Semestr letni 2018/2019

Zajęcia od początku są całkowicie nieodpłatne dla uczestników kursu i nie są finansowane przez Uczelnię. Lektorat prowadzony jest ochotniczo i nieodpłatnie przez dwie lektorki, mgr Grażynę Gwizdałę oraz dr Marię Zwiefkę, w trybie:

1 spotkanie 2godzinne w tygodniu przez cały okres realizacji projektu. 

Nowe elementy i perspektyw

Wprowadzono możliwość indywidualnych konsultacji wakacyjnych, głównie z myślą o tych słabszych językowo kursantach, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia, jednak otwartych także dla wszystkich uczestników kursu i ich różnych potrzeb.

Planowane jest rozszerzenie oferty projektu „Senior”,także o inne warsztaty oraz pro-edukacyjne działania, w tym zapobiegające wykluczeniom, dedykowane seniorom naszej Uczelni.

Przygotowujemy projekt nowej oferty.

 

Sprawozdanie opracowała dr Maria Zwiefka - autorka i koordynator projektu.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję