Szczegółowe efekty uczenia się dla przedmiotu „Język obcy”.
Poziom A1
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM A1 |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Ma wiedzę dotyczącą podstaw systemu fonetycznego danego języka, podstawowego słownictwa i podstawowych struktur gramatycznych w zakresie tematów życia akademickiego i codziennego z elementami języka w środowisku pracy oraz podstawową wiedzę na temat zachowań socjokulturowych. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Rozumie krótkie wypowiedzi, proste polecenia, prośby, pytania oraz informacje. |
PEU_U02 |
Czyta ze zrozumieniem proste krótkie teksty z życia akademickiego z elementami języka w środowisku pracy. |
PEU_U03 |
Porozumiewa się na odpowiednim poziomie w sytuacjach akademickich oraz codziennych i zawodowych. |
PEU_U04 |
Opisuje prostymi zdaniami sytuacje z życia akademickiego, codziennego i zawodowego. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Potrafi współpracować w grupie; rozumie potrzebę pracy własnej i potrzebę uczenia się dla dalszego rozwoju, dostrzega znaczenie wiedzy interkulturowej. |
Poziom A2
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM A2 |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Posiada odpowiednią do poziomu wiedzę językową w obszarze tematyki życia akademickiego i codziennego z elementami języka w środowisku pracy oraz wiedzę interkulturową, pozwalającą na radzenie sobie z komunikacją w danym języku. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Rozumie proste wypowiedzi na temat wydarzeń z życia akademickiego, codziennego i w środowisku pracy oraz rozpoznaje najważniejsze informacje w prostych komunikatach. |
PEU_U02 |
Czyta ze zrozumieniem dość proste opisy wydarzeń z życia akademickiego, codziennego i w środowisku pracy oraz potrafi znaleźć w tekstach potrzebne informacje. |
PEU_U03 |
W odpowiedni do poziomu sposób opowiada o sobie i innych osobach, miejscach, które zna, o minionych wydarzeniach, swoich planach oraz potrafi uczestniczyć w rozmowie na znane tematy. |
PEU_U04 |
Potrafi krótko opisać informacje dotyczące typowych spraw z życia akademickiego, codziennego i zawodowego, zachowując kolejność zdarzeń oraz zanotować ważne informacje i wypełnić prosty formularz. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Posiada umiejętność uczenia się, stosując określone techniki (np. skupianie uwagi na podstawowych informacjach, efektywne współdziałanie podczas pracy w parach lub grupach, umiejętność wykorzystywania dostępnych materiałów do samodzielnej nauki, umiejętność korzystania z nowych technologii), dostrzega związki i różnice między kulturą własną a obcą. |
Poziom B1
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM B1 |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Posiada wiedzę językową pozwalającą na formułowanie opinii dotyczących własnej osoby i otoczenia, wybranego zawodu, czasu wolnego oraz wiedzę dotyczącą zachowań językowych i kulturowych na obszarze uczonego języka. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Rozumie najważniejsze elementy wypowiedzi oraz informacji dotyczących znanych tematów z życia akademickiego, codziennego i w środowisku pracy. |
PEU_U02 |
Czyta ze zrozumieniem dłuższe teksty, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, rozumie ogólny sens czytanego tekstu i wyszukuje potrzebne informacje zawarte w tekście. |
PEU_U03 |
Potrafi zainicjować i podtrzymać rozmowę na znany temat, właściwie reagować na wypowiedź rozmówcy w znanym kontekście sytuacyjnym, relacjonować wypowiedzi innych osób, wyrażać w prosty sposób swoje opinie dotyczące różnych aspektów życia. |
PEU_U04 |
Potrafi napisać tekst na omawiane tematy, krótki tekst użytkowy oraz wypełnić formularz. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Wykazuje umiejętność działań kreatywnych i kooperacyjnych oraz wypracowuje własny styl uczenia się i krytycznego myślenia. |
Poziom B2.1
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM B2.1 |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Posiada wiedzę dotyczącą tematów związanych ze środowiskiem akademickim uczelni technicznej oraz z problemami współczesnego świata, a także wiedzę interkulturową i interdyscyplinarną niezbędną w komunikacji. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Rozumie i interpretuje treści akademickie i specjalistyczne oraz doskonali rozumienie użytkowników danego języka. |
PEU_U02 |
Posługuje się umiejętnością ogólnego i selektywnego czytania ze zrozumieniem tekstów o tematyce akademickiej i specjalistycznej z wykorzystaniem odpowiednich pomocy. |
PEU_U03 |
Dysponuje odpowiednim zasobem środków językowych, aby wypowiadać się na zadany temat, formułować i uzasadniać opinie, wyjaśniać swoje stanowisko, przedstawiać wady i zalety różnych rozwiązań w zespołach interdyscyplinarnych, ćwicząc umiejętności komunikacji, kreatywności, kooperacji i krytycznego myślenia. |
PEU_U04 |
Tworzy formy użytkowe typowe dla środowiska akademickiego i zawodowego przy zachowaniu odpowiednich reguł rejestru formalnego i nieformalnego. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Dysponuje umiejętnością stosowania wiedzy z uwzględnieniem interkulturowości; ma świadomość potrzeb językowych niezbędnych w międzynarodowym środowisku akademickim i zawodowym. |
Poziom B2.2
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM B2.2 |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Ma wiedzę, umiejętności i kompetencje zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 ESOKJ (CEFR); zna i stosuje środki językowe (gramatyczne, leksykalne oraz stylistyczne) typowe dla języka akademickiego i specjalistycznego zgodnie z wiedzą na temat kultury w obszarze tych języków. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Rozumie i interpretuje treści akademickie i specjalistyczne z dziedzin nauk ścisłych i technicznych, przedstawione w różnych formach. |
PEU_U02 |
Czyta ze zrozumieniem teksty akademickie związane z dyscyplinami technicznymi, w tym właściwymi dla studiowanego kierunku; pozyskuje i interpretuje informacje ze specjalistycznych źródeł obcojęzycznych. |
PEU_U03 |
Porozumiewa się skutecznie w środowisku akademickim i zawodowym w zespołach interdyscyplinarnych, ćwicząc umiejętności komunikacji, kreatywności, kooperacji i krytycznego myślenia; wykorzystuje odpowiednie środki językowe; posługuje się językiem specjalistycznym; przedstawia prezentacje na tematy związane ze studiowanym kierunkiem. |
PEU_U04 |
Przygotowuje teksty formalne typowe dla środowiska akademickiego i zawodowego. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Docenia potrzebę uczenia się i doskonalenia swoich umiejętności w zakresie języka specjalistycznego oraz specyfikę kulturową użycia danego języka. |
Poziom B2+
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM B2+ |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Ma wiedzę, umiejętności i kompetencje zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ w ESOKJ, które wykorzystuje dla potrzeb komunikacji w środowisku akademickim oraz zawodowym w swojej dziedzinie technicznej. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Potrafi umiejętnie posługiwać się ustnie i pisemnie używając rejestru odpowiedniego dla języka akademickiego oraz zawodowego. |
PEU_U02 |
Stosuje w mowie i w piśmie odpowiednie środki językowe. |
PEU_U03 |
Rozumie obcojęzyczne teksty i wypowiedzi ze swojej specjalności oraz specjalności pokrewnych. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Ma świadomość roli języka obcego dla potrzeb komunikacji w wielokulturowym oraz interdyscyplinarnym w środowisku akademickim i zawodowym. |
Poziom C1.1
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM C1.1 |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Ma wiedzę językową konieczną w komunikacji dotyczącej nauk technicznych i problemów współczesnego świata w środowisku akademickim i zawodowym, a także wiedzę interkulturową i świadomość jej wpływu na komunikację. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Rozumie i interpretuje dłuższe wypowiedzi na tematy akademickie i specjalistyczne z różnych dziedzin technicznych, przedstawione w zróżnicowanych formach. |
PEU_U02 |
Rozumie teksty dotyczące tematyki akademickiej i różnych dziedzin technicznych; pozyskuje potrzebne informacje z czytanej literatury. |
PEU_U03 |
Porozumiewa się swobodnie w środowisku akademickim i zawodowym w zespołach interdyscyplinarnych, ćwicząc umiejętności komunikacji, kreatywności, kooperacji i krytycznego myślenia; wykorzystuje odpowiednie środki językowe (gramatyczne i leksykalne); rozwija poszczególne zagadnienia. |
PEU_U04 |
Przygotowuje spójne teksty typowe dla środowiska akademickiego i zawodowego, także w oparciu o informacje z różnych źródeł specjalistycznych. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Komunikuje się swobodnie w środowisku akademickim i zawodowym zgodnie ze standardami językowymi i kulturowymi; dostosowuje się do sytuacji i odbiorcy. |
Poziom C1.2
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM C1.2 |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Ma wiedzę, umiejętności i kompetencje językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 ESOKJ (CEFR); posługuje się językiem akademickim i specjalistycznym w zakresie niezbędnym do funkcjonowania w międzynarodowym środowisku akademickim i specjalistycznym zgodnie z wiedzą na temat kultury w obszarze tych języków. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Rozumie i interpretuje dłuższe wypowiedzi na tematy akademickie i specjalistyczne z różnych dziedzin technicznych, przedstawione w zróżnicowanych formach. |
PEU_U02 |
Rozumie złożone teksty dotyczące tematyki akademickiej i różnych dziedzin technicznych; pozyskuje potrzebne informacje z czytanej literatury. |
PEU_U03 |
Porozumiewa się swobodnie w środowisku akademickim i zawodowym w zespołach interdyscyplinarnych, ćwicząc umiejętności komunikacji, kreatywności, kooperacji i krytycznego myślenia; wykorzystuje zaawansowane środki językowe (gramatyczne i leksykalne); rozwija poszczególne zagadnienia; przedstawia dobrze skonstruowaną prezentację związaną ze studiowaną dziedziną. |
PEU_U04 |
Przygotowuje spójne i rozbudowane teksty typowe dla środowiska akademickiego i zawodowego, także w oparciu o informacje z różnych źródeł specjalistycznych. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Komunikuje się swobodnie i precyzyjnie w środowisku akademickim i zawodowym zgodnie ze standardami językowymi i kulturowymi; dostosowuje się do sytuacji i odbiorcy. |
Poziom C1+
EFEKTY UCZENIA SIĘ – POZIOM C1+ |
|
WIEDZA |
|
PEU_W01 |
Ma wiedzę, umiejętności i kompetencje zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C1+ w ESOKJ, które wykorzystuje dla potrzeb komunikacji w środowisku akademickim oraz zawodowym w swojej dziedzinie technicznej. |
UMIEJĘTNOŚCI |
|
PEU_U01 |
Potrafi umiejętnie posługiwać się ustnie i pisemnie używając rejestru odpowiedniego dla języka akademickiego oraz zawodowego na poziomie C1. |
PEU_U02 |
Stosuje w mowie i w piśmie odpowiednie środki językowe na poziomie zaawansowanym. |
PEU_U03 |
Rozumie skomplikowane obcojęzyczne teksty i wypowiedzi ze swojej specjalności oraz specjalności pokrewnych. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
PEU_K01 |
Ma świadomość roli języka obcego dla potrzeb komunikacji w wielokulturowym oraz interdyscyplinarnym w środowisku akademickim i zawodowym. |