Sprawozdanie z Dolnośląskiego Festiwalu Nauki
1. Jednostka: Studium Języków Obcych PWr
2. Koordynator: mgr Anna Kania, mgr Dominika Rawa
3. Liczba imprez i odsłon
Konkursy: 1, Around Great Britain in 80 minutes (W 80 minut dookoła Wielkiej Brytanii)
wzięły udział reprezentacje 7 szkół (III LO, V LO, XIV LO, X LO, XVII LO, ALO PWr, I LO z Krotoszyna); zwycięska drużyna to Elena Mej i Kacper Ignasiak z I LO w Krotoszynie pod opieką nauczyciela mgr Katarzyny Jędrzak
Warsztaty:zgłoszonych 8 , odbyło się 5
W prezencie od Goofy’ego – przyjęcie urodzinowe
Hiszpańskie kino animowane
Ambasadors of Poland – English Edition
How did we get here? Discoveries that have changed the world
The A to Z of Great Britain
Wykłady: 7,w tym 1 online
Japanese Monsters and the Environmental Pollution
Robots in Japan
Public Space in Japanese Culture
Shinkansen x Shinka: Innovation and Evolution
"Ningen" in Hydropolis: How a joke became a mythical creature
¡Fiesta, fiesta, fiesta!
British inventions that have changed the world
4. Opis imprez
Around Great Britain in 80 minutes (W 80 minut dookoła Wielkiej Brytanii) – po raz pierwszy w SJO przeprowadzono konkurs wiedzy o Wielkiej Brytanii, w którym wzięły udział reprezentacje wielu prestiżowych liceów. Obejmował wiedzę z historii, literatury, sztuk wizualnych, muzyki pop, filmu, architektury, potraw, zwyczajów, akcentów i rodziny królewskiej Wielkiej Brytanii. Finał konkursu miał nowoczesną formę otwartą.
British inventions that have changed the world
XX i XXI wiek to okres przepełniony coraz to nowszymi wynalazkami i technologiami. Niektóre jeszcze niedawno wydawały się przełomowe, dziś są zupełnie zapomniane lub bezużyteczne. Jednak są i takie, które na zawsze odmieniły nasze życie i bez których współczesny świat wyglądałby zupełnie inaczej. Sesja poświęcona wynalazkom dokonanym przez naukowców i konstruktorów brytyjskich, dzięki którym dokonał się rozwój nauki oraz postęp w technice i przemyśle.
How did we get here? Discoveries that have changed the world
Warsztat koncentrował się na odkryciach w historii ludzkości, które zmieniły oblicze świata i doprowadziły nas do miejsca, w którym jesteśmy obecnie. Forma dyskusji angażowała uczniów, którzy chętnie włączali się do rozmowy w obcym języku.
Kolejne dwie propozycje były nowością w ofercie Studium, jednak każdego roku zajęcia tematycznie związane z wynalazkami i nową technologią mają bardzo dużą popularność.
The A to Z of Great Britain
Dlaczego na brytyjskich znaczkach nie umieszcza się nazwy państwa i czy każdy Brytyjczyk pije herbatę o 17.00? Wyjątkowa oferta rozmowy z native speakerem (Brytyjczykiem) o Wielkiej Brytanii, jej kulturze, jedzeniu i stereotypach.
Ambasadors of Poland – English Edition
Z czego Polacy są najbardziej dumni? Dlaczego ważne jest, aby poprawnie wymawiać słowo „Polish”? Najwspanialsze aspekty polskiej kultury w formie prezentacji, konkursów, happeningu w ramach jednego warsztatu, który pomoże odnaleźć się w roli ambasadora swojego kraju w środowisku międzynarodowym.
Hiszpańskie kino animowane
Wyjątkowa oferta festiwalowa dla najmłodszych uczestników. Uczniowie szkół podstawowych poznali nie tylko bajki, ale także animowane filmy krótkometrażowe, które podbiły serca młodych telewidzów. Oprócz fragmentów bajek z lat 80-tych czy 90-tych, analizowali również współczesne hity telewizyjne.
¡Fiesta, fiesta, fiesta!
Zaproszenie w podróż do Hiszpanii pełnej słońca, uśmiechu, muzyki i niesamowitych pomysłów na spędzenie wolnego czasu. Omówienie wydarzeń kulturalnych, w których biorą udział Hiszpanie, a świat przeciera oczy ze zdziwienia.
W prezencie od Goofy’ego – przyjęcie urodzinowe
Warsztat tematycznie powiązany z urodzinami. Uczniowie mieli okazję powtórzyć słownictwo związane z prezentami, miesiącami, liczebnikami porządkowymi w miłej warsztatowej atmosferze.
Wyjątkową propozycją SJO są wykłady dotyczące japońskiej kultury, odkrywające tajniki nowych technologii, prowadzone w całości w języku angielskim, są przeprowadzane cyklicznie ze względu na duże zainteresowanie. Zajęcia języka japońskiego prowadzone po angielsku są również chętnie wybierane przez studentów Politechniki.
Japanese Monsters and the Environmental Pollution
Robots in Japan
Public Space in Japanese Culture
Shinkansen x Shinka: Innovation and Evolution
"Ningen" in Hydropolis: How a joke became a mythical creature
5. Frekwencja:warsztaty i wykłady - 251 osób, konkurs – 20 osób , łącznie 271 osób
6. Organizatorzy
Osoby zaangażowane w organizację imprez:
Jury konkursu: p. dyrektor mgr Iwona Frankiewicz, mgr Agnieszka Mirowska, mgr Zuzanna Wiszniowska, mgr Joanna Leszkiewicz
Koordynacja i zdjęcia: mgr Anna Kania, mgr Dominika Rawa
Prowadzący, którzy przygotowali wykłady, warsztaty i konkursy:
mgr Agnieszka Mirowska,
mgr Zuzanna Wiszniowska,
mgr Joanna Leszkiewicz,
mgr Łukasz Trzyna,
mgr Kinga Piotrowska,
lic. Michael Fyall
mgr Krzysztof Rzemiński,
mgr Krzysztof Okulewicz,
mgr Anna Kania
mgr Natalia Ziobrowska,
mgr Mariusz Stanisz
mgr Magdalena Pracławska
mgr Magdalena Zalewska
dr Toyotaka Ota
Wsparcie techniczne: informatycy mgr inż. Piotr Reizer, inż. Paweł Kociński
6. Uwagi
Imprezy festiwalowe odbyły się sprawnie i zgodnie z planem. Mimo, że nie wszystkie zaplanowane warsztaty się odbyły (na 3 warsztaty nie było zgłoszeń), to zapisy przebiegały dobrze.
Wykłady i warsztaty o największym zainteresowaniu mogą zostać zaproponowane w kolejnej edycji. Nowym ciekawym punktem oferty była formuła konkursu z j. angielskiego dla młodzieży szkół średnich, która spotkała się z dużym zainteresowaniem i bardzo dobrym odbiorem. Studium chce zorganizować konkurs ponownie w przyszłym roku.
Ze względu na młody wiek uczestników wydarzeń Studium docenia możliwość nagrodzenia ich gadżetami promującymi Dolnośląski Festiwal Nauki, takimi jak długopisy, odblaskowe opaski, koszulki czy słodycze. Dziękujemy za współpracę i promocję organizowaną przez Biuro Festiwalu. Szczególne podziękowania za organizację i wsparcie kierujemy do Pana Kornela Koteckiego.
Sprawozdanie: Dominika Rawa, Anna Kania
Wrocław, 08.10.23