Program nauczania języka polskiego jako obcego na poziomach A-1, A-2 oraz B-1.
Kurs intensywny (20 godzin tygodniowo, tj. 600 godzin w obu semestrach)
Tematyka
Człowiek (imię i nazwisko, adres, stan rodzinny, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia; język; szkoła, wykształcenie; zawód; wygląd; rodzina; sposób spędzania wolnego czasu - rozrywki, zainteresowania, sport). Mieszkanie (rodzaje pomieszczeń; urządzenie i wyposażenie mieszkania; czynsze, opłaty). Miejscowości (rodzaj, położenie i wielkość miejscowości; instytucje użyteczności publicznej, zabytki, atrakcje). Życie codzienne (czynności dnia codziennego; sklepy, usługi; przedmioty codziennego użytku; jednostki miary i ilości, pieniądze; ruch uliczny, środki komunikacji). Jedzenie i picie (żywność, dania, potrawy, napoje). Zdrowie (choroby, wypadki). Środowisko naturalne (rośliny i zwierzęta; pogoda, klimat).
Zagadnienia gramatyczne
Fleksja imienna (odmiana rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki). Fleksja czasowników. Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Składnia (zdanie pojedyncze rozwinięte, zdania złożone współrzędnie i podrzędnie).
Sytuacje komunikacyjne
Kontakty społeczne (nawiązywanie kontaktu; przedstawianie się / kogoś; powitanie; pytanie o samopoczucie; formuły powitalne; pożegnanie; składanie życzeń; podziękowanie; przepraszanie; zapraszanie). Przebieg rozmowy (rozpoczęcie rozmowy, włączanie się do rozmowy; kontrolowanie przebiegu rozmowy; kończenie wypowiedzi). Przekazywanie informacji (uzasadnianie; relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich). Obietnica, oferta. Zajmowanie stanowiska (wyrażanie opinii, przekonania; potwierdzenie; zaprzeczanie i negacja). Uczucia i nastroje (wyrażanie sympatii, antypatii, zmartwienia, życzenia, radości, żalu, smutku, współczucia, zadowolenia, niezadowolenia itp.). Wzywanie do mówienia, działania lub do ich zaniechania (pytanie; prośba; proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji; doradzanie i odradzanie; zabranianie). Wypowiedzenia ogólne (wyrażanie cechy , właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób; wyrażanie posiadania, przynależności, relacji w przestrzeni, relacji czasowych; wyrażanie sposobu, konieczności; porównywanie).
Wymagania końcowe
Student rozumie - wyrażone w prosty sposób - najważniejsze treści i intencje zawarte w tekstach pisanych i wypowiedziach mówionych, dotyczące tematów związanych z życiem codziennym, czasem wolnym, szkołą oraz typowymi sytuacjami w pracy.
Potrafi komunikować się w typowych sytuacjach życia codziennego. Wie, jak napisać prosty tekst na ogólny popularny temat, a także na temat odnoszący się do własnych zainteresowań. Umie krótko opowiedzieć o własnych zainteresowaniach, doświadczeniach, marzeniach i planach, wyrazić i zwięźle uzasadnić własny pogląd oraz opisać zdarzenie z przeszłości.
Program nauczania języka polskiego jako obcego na poziomach B-2 oraz C-1.
Kurs intensywny (20 godzin tygodniowo, tj. 600 godzin obu semestrach)
Tematyka
Program obejmuje wszystkie zagadnienia zawarte na poziomach A-1, A-2E oraz B-1, B-1E. Ponadto obejmuje następujące zagadnienia:
Ludzie ( problemy międzyludzkie i rodzinne, konflikty) Edukacja ( porównanie systemów edukacji w różnych krajach) Praca Kultura i wydarzenia sportowe Problematyka zdrowotna Podróże (relacje z podróży i teksty reklamowe) Przyroda i środowisko (problemy ekologiczne) Nauka i technika Społeczna rola mediów Tradycje, zwyczaje, święta religijne i państwowe (w Polsce i w innych krajach) Aktualne problemy społeczne i ekonomiczne
Sytuacje komunikacyjne
Relacjonowanie Uzasadnianie Przedstawianie tematu Porównywanie Wyrażanie opinii, przekonania Rozpoczynanie rozmowy, włączanie się do rozmowy Kontrolowanie przebiegu rozmowy Podtrzymywanie rozmowy i jej zakończenie
Zagadnienia socjokulturowe
Warunki życia w mieście i na wsi Stosunki międzyludzkie - relacje rodzinne (system wartości i odniesień etyczno-kulturowych) Kontekst społeczny – wybrane zagadnienia (historia i religia; tradycje narodowe i patriotyczne; najważniejsze partie polityczne) Język ciała w relacjach międzyludzkich Składanie, zapowiadanie i odwoływanie wizyt
Zagadnienia gramatyczne
Program obejmuje wszystkie zagadnienia zawarte w programach dla poziomu podstawowego i średnio zaawansowanego oraz zagadnienia o najwyższym stopniu trudności.
Sylwetki wybitnych Polaków (do wyboru w zależności od profilu grupy)
W grupach profilowanych humanistycznych realizowany jest program z literatury (wybrane zagadnienia od starożytności do współczesności).
Wymagania końcowe
Student rozumie bez trudności wszystkie teksty pisane i wypowiedzi ustne, odnoszące się do zagadnień, o których posiada wiedzę. Potrafi komunikować się w sposób płynny i spontaniczny, bez widocznego wysiłku, we wszystkich sytuacjach z rodzimymi użytkownikami języka. Wie, jak bez trudności wypowiadać się, prowadzić rozmowę i brać udział w dyskusji, w sytuacji oficjalnej i nieoficjalnej. Umie pisać dłuższe teksty na tematy ogólne (wypracowania) oraz teksty użytkowe (pisma oficjalne). Posługuje się językiem precyzyjnie, rozróżniając niuanse znaczeniowe i stosując wyrażenia idiomatyczne. Korzysta z odmiany oficjalnej i nieoficjalnej języka polskiego odpowiednio do potrzeb komunikacyjnych. Stosuje polskie konwencje socjokulturowe. Zna najważniejsze fakty dotyczące historii i kultury Polski.
Kurs intensywny kończy się egzaminem pisemnym i ustnym (poziom B2 i C1). Egzamin pisemny składa się z czterech części i obejmuje:
- rozumienie dwóch tekstów słuchanych - 10 pkt
- rozumienie dwóch tekstów pisanych - 10 pkt
- test gramatyczny – 20 pkt
- pisanie (redagowanie formy użytkowej i wypowiedź pisemną) – 20 pkt.
Warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie wymaganego minimum punktowego z części pisemnej, tj. 35 pkt.
Egzamin ustny obejmuje:
- dialog – 20 pkt;
- wypowiedź na podstawie wylosowanych ilustracji (poziom B-2) lub dłuższą wypowiedź, sprawdzającą znajomość kultury polskiej (poziom C-1) – 20 pkt. Należy uzyskać minimum 22 pkt, aby zaliczyć część ustną.